2020. március 22., vasárnap

I want a baby

Olyan furcsa, hogy be vagyunk zárva midannyian, ezer régi blogger, és mégis alig születnek blogbejegyzések, miért van ez? Értem én, hogy alig történik valami, de sokan eddig sem a világ legizgalmasabb életét éltük, és mégis tudtuk miről mesélni, nem csak arról, hogy merre jártunk. 

Én például már nagyon régóta akarok írni a meddőségről, vagy a gyerekre vágyásról (vagy nem vágyásról), mint tabu témáról. Több barátnőm is 'babaprojektben' van, vagyis próbálkoznak éppen, és van, aki megkért, hogy ne kérdezgessem, van, akit meg egyszerűen nem merek. És mennyi blogot olvasok, a nagy számok törvénye alapján gondolom, van, aki ebben a helyzetben van, de senki nem ír róla. Persze, egy csomó nőnek úgy jön össze, hogy abbahagyja a védekezést, és 3 hónap múlva már terhes is, ők nagyon szerencsések, és itt nem is hozzájuk/róluk szólok, good for you, de azért ez nagyon sok esetben nem így megy. Van, aki 6-7 évig dolgozik rajta, mire összejön. És van akinek végül soha nem.

Hosszú poszt a meddőségről és a gyerek utáni vágyról, ha nem érdekel, itt abbahagyhatod az olvasást.

Azért érzem érintettnek magam, mert már kétszer voltam ilyen szituban, elsőre, még az exemmel kb 1 évünk ráment arra, hogy először csak próbálkoztunk, minden eredmény nélkül, aztán a vizsgálatok után kiderült, hogy nekünk sosem lesz közös gyerekünk természetes módon, és utána még két év orvosilag asszisztált pokol következett. Mert nagyon nehéz, amikor mindennél jobban vágysz erre, elméletileg minden adott, és nem jön össze. Az ember valahogy elveszti a reményt, emlékszem, hogy elérkezett egy pont, amikor már nem tudtam elképzelni, hogy majd egyszer valóban terhes leszek. 

Közben nyilván szinte az összes ismerős babát várt és szült körülöttünk, és bármennyire igyekeztem, hogy ne legyek egy irigy picsa, de tényleg, elképesztően nehéz volt felfogni, hogy nekik sikerül, és nekünk nem. 

Ami miatt ezt a posztot írom, az az, hogy bár óriási igényem lett volna rá, nem tudtam erről beszélni. Ha történt épp orvosi vizsgálat, eredmény, inszemináció stb, azt anyunak elmondtam, valamint nyilván ez téma volt köztünk az exemmel is, de mással nem tudtam erről beszélni, se barátnőkkel, se senkivel. Pedig közben annyira lett volna rá igényem, hogy emlékszem, kerestem meddőség-témájú blogokat, és írtam a szerzőknek, elmesélve, hogy miben vagyok épp - innen ered a barátságom pl Tamkóval - de emlékszem, másoknak is írtam. Sok ismeretlen embernek. Nagyon jó érzés volt nyitott fülekre találni, olyanokkal beszélni, akik pontosan ebben voltak, a hormoninjekciókban, a kezelésekben, a türelmetlen várakozásban, az újabb és újabb csalódásban. Én akkoriban napi 3 posztot írtam az amúgy meglehetősen őszinte blogomba, de erről egy sort sem bírtam írni, pedig... Nem nagyon volt ennél fontosabb dolog az életemben akkoriban. 3 év.

Aztán annak a házasságnak vége lett, és egy darabig foglalkoztatott a gondolat, hogy egyedül vállaljak gyereket, aztán ezt elég hamar elengedtem. Ahogy a stabil párkapcsolat és az érzelmi biztonság, a gyerek utáni vágy is szépen eltűnt az életemből, újra tudtam örülni a körülöttem születő babáknak, meg ahogy egyre boldogabb és elégedettebb lettem egyedül, azt is el tudtam képzelni, minden keserűség nélkül, hogy nem lesz gyerekem, és hogy ez jól lesz így.

Na de aztán lett Barni, meg a gömbölyű párkapcsolatunk, és bennem újra előjött a vágy, tudtam, hogy kb ez az utolsó esély - ő is vágyik gyerekre, hát hajrá. Megbeszéltük, hogy nem görcsölünk rá, de aztán egy fél év múlva elkértük egy olyan doki elérhetőségét, aki nagyon sok párt segített gyerekhez. Én ekkoriban más miatt, de jártam pszichológushoz, és neki megfogalmaztam, hogy én egyszerűen nem tudom elképzeni, hogy én természetesen módon teherbe essek, annak ellenére, hogy az előző körnél az exem eredményeivel volt gond, nem velem. Ő nagyon sokat segített, hogy felfogjam, hogy ez a helyzet nem ugyanaz a helyzet, és tudomásunk szerint Barnival nincs gond, de mégis... Nagyon aggódtam, hogy nem fog összejönni, és majd megint kezdődnek a vizsgálatok, a hormonkezelések, a beültetések. A kálvária, a szenvedés, az utazás a pokolba.

És hiába vágytam rá, senkivel, senkinek nem bírtam beszélni, írni erről, a legjobb barátnőimnek sem, egyszer Olívnak elmondtam egy buliban, meg Pillának egy randinkon, de aztán soha többé nem jött fel a téma. Itt a blogon eszembe sem jutott róla írni, pedig hát miért is nem? Nagyon hálás vagyok a pszichológusnőnek, rengeteget segített lelazulni, elengedni, hinni, pedig ha ő nem erőlteti a témát, valószínűleg neki sem hozom fel. És nyilván most is csak azért bírok írni erről, mert terhes vagyok. 

Szóval én úgy látom, hogy ez a téma valahogy tabu. Az is, ha egyszerűen nem jön össze, és az is, ha valakinek azért nem sikerül, mert nincsen párkapcsolata, vagy van, de valami miatt nem olyan, vagy a helyzet nem adott - pedig hát attól még, hogy nem vagyunk abban a helyzetben, és az is lehet, hogy szépen lassan kifutunk az időből, vágyhatunk, vágyunk rá, van, aki kevésbé, van, aki nagyon. Szerintem egy csomó nő sokkal, ezerszer hamarabb szülne, ha tehetné, de valahogy nem olyanok a párkapcsolatok, minden olyan bizonytalan, aztán... Aztán így alakul. Hogy nem alakul úgy, vagy csak nagyon későn. Nem tudom, olvastátok-e, hogy Winkler Nóra 47 évesen az első gyerekét várja, láthatóan halálosan boldog, nagyon örülök neki - de iszonyúan kiakadtam, mikor a facebookon a kegyetlen kommenteket olvastam - nem egyet, hanem százat -, hogy micsoda felelőtlenség ennyi idősen gyereket vállalni. Baszdmeg, nem felelőtlen ő, csak valami miatt így jött össze az élete. Mint ahogy nekem is. 

Szerintem nagyon sokan érezzük magunkat egyedül ezzel, hiszen nem mindannyian járunk  pszichológushoz, egy ponton túl a pasinkkal sem tudunk róla beszélni, csak nyeljük a szomorúságot, a szorongást, a csalódást, a türelmetlenséget. Tökéletesen egyedül lehet maradni egy ilyen helyzetben. Úgy egy éve kiszúrtam, hogy Bocskor Bíborka kiállt a nyilvánosság elé, felvállalva az endometriózisát, és egy csomó fórumon beszélt a meddőség nehézségeiről - szeintem ez nagyon fontos, és nagyon felnézek rá ezért, meg kicsit el is szégyelltem magam, hogy én ezt nem tudtam megtenni, nem tudtam elküldeni az üzenetet, hogy én is ebben a cipőben járok, hogy nem vagy egyedül. Bíborkával egyébként már koncerteztünk együtt, ismerjük egymást, és a facebookján láttam, hogy ő is terhes, szóval nagyon örülök neki. Az egyik reklámügynökséges barátnőnk is mesélte, hogy az egyik jóképű, menő, pasi ügyfelüket nem bírják rávenni, hogy legyen a cég arca, adjon interjúkat stb, de amikor kiderült, hogy az ő eredményei miatt nem jön össze náluk a bébi, azonnal felállt, hogy ő ezt vállalja a nyilvánosság előtt, hiszen fel kell hívni a figyelmet, hogy a férfiakkal is lehet gond, és vizsgáltassák ki magukat. Respect, nem?

És hát mennyi boldog, babás poszt mögött lehet több évnyi, néma küzdelem? 

Miért nem tudunk erről beszélni? Miért tabu ez a téma?

56 megjegyzés:

  1. Nagyon köszi ezt a posztot, Milonka. Jó a kérdés. Én se tudom, miért nem osztottam meg a nyilvános blogomon azt a 3 évet, benne egy vetéléssel, ami a mostani terhességemhez vezetett. Persze ellensúlyoztam egy titkos bloggal, amit névtelenül, és reményeim szerint beazonosíthatatlanul írok, tehát a megosztásra volt igényem. De valahogy arra, hogy rólam mint XY-ról ezt tudják, arra abszolút nem, sőt. A vetélés után több mint egy évnek kellett eltelnie, hogy névvel-arccal "coming outoljak" (az instán). Valahogy mindig az volt a fejemben, hogy mivel férjnél vagyok, az emberekben eleve fölmerül, hogy _vajon_ miért nincs még gyerekünk, és átmentem defenzívbe, anélkül, hogy igazából erre alapom lett volna - emlékeim szerint pár vicces megjegyzésen kívül senki nem basztatott, hogy "kifutok az időből" vagy ilyesmi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vera, a blogotokat olvasva en mindig csak arra gondoltam, hogy ti ne nagyon fiatalok vagytok es joggal elvezitek az eletet (ahogy kell).

      Törlés
    2. :) biztos vagyok benne, hogy ez a para nagyrészt csak a fejemben létezett.

      Törlés
  2. Én a rögtön sikerült a baba táborba tartozom, de a legjobb barátnőm évekig küzdött. Én épp a legnagyobb lombikozásuk közben lettem az első fiammal terhes. Soha nem felejtem el azt a poklot, amikor elmondtam neki. Annyira féltem, szinte szégyelltem, hogy terhes vagyok. Pár hét kellett, míg szegény őszintén tudott örülni. Hála istennek, mire a kisfiam megszületett, már ő is babát várt.

    VálaszTörlés
  3. Ez a videó jól bemutatja, hogy szerintem mi az egyik válasz a "miért tabu" kérdésre
    https://www.youtube.com/watch?v=jvgvaFFZlZ0

    Mert a nőket mindenki - a nők is, férfiak is - basztatják (már kicsit kevésbé de still), ha bármi mást/máshogy csinálnak, mint a megszokott. Élj hosszútávú kapcsolatban a 20-as éveid elejétől, házasodj meg a 20-as éveid közepén és rá pár hónapra jöjjön is a terhesség, mert különben miért is házasodtatok össze. Körülbelül ez az egyetlen "recept" amire nem emelkednek szemöldökök, de kb. bármit bárhogy máshogy csinálsz, jön a shitstorm aminek te vagy a célpontja. És amikor a legsebezhetőbb vagy, mert mondjuk sosem volt pasid, vagy van pasid de nem kéri meg a kezed vagy megkéri, de nem akar gyereket, vagy akartok gyereket, csak nem jön össze, akkor lelkileg kb. olyan az ember mint egy nyílt seb és még a szellő is fáj, ha belefúj. Még a legnagyobb jóindulattal mondott de enyhén rosszul sikerült reakció is fájhat... És akinek egyszer már szórtak sót a nyílt sebébe, az nem próbálkozik még egyszer, hogy hátha legközelebb nem így lesz.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem a külvilág reakciói miatt nem merünk erről beszélni. Nekünk egy gyönyörű ma már 9 éves kislányt adott a Jóisten, de nem jött hamar (és sajnos nem lett testvére, bár szerettünk volna). Velem volt a gond, nem volt jó a hormonszintem, aztán azt beállították és rögtön jött a kislányom. Emlékszem a legdurvább beszólásokra ebből az időszakból: még erre sem vagyok képes, hogy gyereket szüljek, illetve na mi van nem jön össze a gyerek? na pont ilyen reakciók miatt nem akarnak a nők beszélni erről a problémáról .......... mert annyira fáj és akkorát tudnak ütni rajtad a kivülállók

    VálaszTörlés
  5. En ugy gondoltam (es ezzel szerintem elotte szinte mindannyian igy vagxunk), h jajjj szegeny masok, de hat en majd elsore megfoganok pikk-pakk!! Na jo 2.-ra.. na jo, 3.-ra... Oke... 1 ev utan mar illik dokihoz menni?? ((En mondjuk meg pont annyira ventillaltam ezt, h kb ugy mentem be a munkahelyemre, h basszus, mar megint megjott....))
    Egyik ilyennel a kolleganom, akirol mindenki azt terjesztette, h nem is akar gyereket, meg minek is, nem is neki valo...
    Szoval a kolleganombol kiszakadt a titka, csak nekem: Boci! En meg tizenev utan is ugyanilyen csalodast erzek minden alkalommal, van, hogy sirok is.. kiderult, h naggggyon regota szeretne babat... de nem sikerult...
    Mikor legkozelebb ilyesmiket mondtak rola, mondtam a kollegaknak: kerdeztetek valaha? Halljatok magatokat? Nektek hogyan esne?
    En amugy vegul 15 honap alatt termeszetes uton megfogantam, veteles nelkul meg is lett a lanyom. Utolag azt mondom, ez meg egesz gordulekenyen ment.
    Viszont soha tobbe nem lettem varandos. Hulye hormonok...

    A kolleganom mashova ment, par ev mulva talalkoztunk, es anyuka volt mar ő is ❤

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen ezt a posztot, Milonka!

    El sem hiszed, mennyire mélyen érintett, a saját gondolataimat és érzéseimet olvashattam, főleg a következőt:
    "én egyszerűen nem tudom elképzeni, hogy én természetesen módon teherbe essek"
    Igaz, nálam ez mostanra annyiban módosult, hogy a terhesség egészséges és problémamentes kihordását nem tudom elképzelni.
    Tavaly ugyanis megtörtént a csoda, 22 hónap sikertelen, egyre reménytelenebb próbálkozás után a legváratlanabb időszakban, spontán megfogant az első babánk.
    Sajnos csak a 10. hétig tarthatott a boldogság, akkor derült ki ugyanis, hogy már a 8.héten leállt a fejlődése.

    És igen, bevallom, sokáig én is irigy picsa voltam (főleg a vetélés után) mindenkire, aki babát várt vagy éppen akkoriban szült. Állati nehéz ezt feldolgozni, óriási lelki munkám van benne, hogy ne omoljak össze, amikor családtagok/barátok/ismerősök bejelentik, hogy babát várnak.
    Mostanra azért már enyhült a fájdalom és végre tudok örülni mások örömének, de nem állítom, hogy közben kicsit sem szakad meg a szívem.
    Van még ki- és feldolgoznivalóm bőven, de úgy érzem, már jó úton járok és talán egyre inkább el tudom képzelni, hogy hamarosan én is anyuka lehetek végre. ❤

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyébként én se tudtam soha elképzelni, hogy nekünk ez természetes módon összejöjjön, de erre a részére legalább volt alapom (rendszertelen ciklus since forever, amit a korábbi nőgyógyászaim legyintéssel, később fogamzásgátlóval gondoltak "megoldani").
      Kata, kitartás. Jönni fog. ❤❤❤

      Törlés
    2. Köszi szépen, Vera! ❤❤❤
      Igyekszem bizakodóan hozzáállni, most viszont az a legfrissebb parám, hogy fogok eljutni a dokihoz, ha esetleg pozitívat tesztelek (vasárnapra nem várom), mivel ugye az előzmények miatt szigorúbb monitorozást szeretne.
      A magánrendelők ugyanis, ahova jártam hozzá, mind bezártak határozatlan időre, a SOTE1-en meg csak nagyon ritkán rendel, inkább csak műtéteket végez meg szülést vezet le ott.

      Sajnálom, hogy nálad is elég sokáig tartott, mire sikerült a baba, ezt a "fogamzásgátlóval mindent megoldani" hozzáállást és kezelési módszert egyszerűen nem is értem, no komment.
      Nálunk az új endokrinológusomnak is köszönhető, hogy egyáltalán összejött tavaly, mivel a korábbiaknak vmiért soha nem jutott eszükbe az esély az IR-ra, én meg most utólag verhetem a fejem a falba, hogy miért nem hallgattam a megérzéseimre és miért nem csináltattam meg a terhelést már jóval korábban. Pedig igen, sajnos az IR valószínűleg korábban is megvolt, nem csak tavaly óta az életem része.
      De igyekszem továbbra is pozitív és bizakodó maradni.

      Törlés
  7. En mindig elsore teherbe estem. Ennek ellenere a legutobbit, mikor a genetikai uh-n kozlik, hogy ha megszuletik, akkor eletkeptelen, aztan ha nem akarja az ember megszulni, es ugy vegignezni a halalat, mehet elvetetni, azt senkinek nem kivanom. Most megint elsore osszejott. Kicsit stresszes vagyok a jelenlegi helyzet miatt (a testverem az elso vonalban harcol az intenziven), plusz a felsz, hogy mi van, ha megint beteg. Azt hiszem, ezert sem irok blogot.

    A sok evnyi kuzdelmet sem irigylem senkitol. Nagyon nehez lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. folytatódik a bezzeganyás sorozatod? <3

      Törlés
    2. Valoszinuleg, de meg ne kiabaljuk el. Ha Katz babaja megszukeletik, es velunk is minden rendben van, akkor beszelunk rola Tundevel.

      Törlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem 18 evesen diagnosztizaltak egy olyan egeszsegugyi problemaval, amivel csak 5% esely van teherbe esni, es amire meg nem talaltak egeszsegugyi kezelest (a lombik nem mukodik vele). Az 5% az csak statisztikai veletlen/csoda, es altalaban csak a diagnozis utani par evben fordul csak elo.
      Merhetetlenul duhitenek a keretlen tanacsok, foleg, amikor az illetot nem is erdekli a betegsegem termeszete es utana se olvasott (pl. Egesz eletemben gyogyszert kell szedjek). Ez egy kronikus betegseg, ami mindenre hat, a csontjaimra, szivemre, boromre, kb. mint a cukorbetegseg.
      A keretlen megjegyzesek meg 20 ev mulva is fajnak. Nincs szuksegem felesleges remenyre, csak szeretnek bekeben es boldogsagban elni azzal, amit az elettol kaptam.

      Törlés
  9. Ez a téma a fizikai valóságban tabu, de itt a blogszférában én olyan (szó szerint) határtalan szeretetre, támogatásra, otthonra leltem annak idején 2012-2015 között, amiért örök hálám sokaknak a szinte azonnal érkező tanácsokért, infókért, a saját tapasztalásokért, melyek erőt és muníciót adtak ahhoz, hogy 10 kezelés és 3 baba elvesztése után is bízzak, és most már a 4,5 éves ikreim mellől anyukaként írhassam ezt le. Akkor találtam én is a teljesség igénye nélkül pl. Tamko-ra, FEllára, és olvastalak téged is, csak pont az akkori blogod végébe csöppentem szerintem. Én eredetileg nem kezeltem tabuként, hogy 18 éves korom óta tudtam, meddő vagyok. 20 évig nem tudtam, be tudnak-e indulni a petefészkeim, hogy a méhem alkalmas lesz-e rá, hogy csak kb 2 évet működött rendesen tini koromban. Ezzel nem akartam mindenkit traktálni, mert nem az a téma, amit mi nők könnyen kiteszünk az ablakba, néhányan tudták, hogy szedek kb. 5 féle hormont, injekciózóm magam, akit érdekelt, annak jobban elmagyaráztam, volt ex-pasim, aki meg is ijedt ettől az egésztől. A saját barátnői körömben is volt olyan, aki a "ne görcsölj rá, utazzatok el" klisével jött, milyen sok meddő nőnek bejött. Ilyenkor bezár az ember (lilla szavaival is teljes mértékig egyetértve), nem volt kedvem egy hiányzó szervről biológia órát tartani, úgy, hogy esetleg majd' el is sírom magam. Mert akkor már annyira vágytam rá, hogy anya lehessek, a biológiai órám miatt is féltem, lecsúszom róla. Ráadásul az orvosok sem bátorítottak nagyon, de ezt meg is értem, hisz' nemigen volt precedens, akivel össze tudtak volna kötni, aki pozitív példa lett volna, pláne 40 fölött. De itt bátran ki tudtam magamból írni, már ez önmagában is terápia volt, plusz az akkori csajokkal szorosan követtük egymás történéseit, még egy-két piknikezős találkozót is szerveztünk :) Ez a women power óriási erőt, életkedvet adott, többük életét most is követem, ha ír. Van aki anya lett, van aki nem, van, aki örökbe fogadott, és van, aki azóta is küzd. Sajnos alig vannak, akik ma is írnak azokból az időkből, hiányoznak is, de én magam is sokkal ritkábban tudok írni a gyerekek, munka mellől. Winkler Nórának pedig full respect, valószínű ő sem pontosan így álmodozott róla, hogy ennyi idősen szeretne terhes lenni, ahogy sokan ezt a húszas, harmincas éveinkre terveztük eredetileg. De ha "ezt dobta a gép", miért mondana le az anyaságról? Köszönet a posztért Milonka, az életem meghatározó részét idézted fel, melynek döntő szerepe volt, hogy anya lehessek! ❤

    VálaszTörlés
  10. Tele van az internet lombikos blogokkal. Vagyis lehet hogy csak tele volt? Most hogy mondod, talan lecsengett ez a korszak (marmint hogy leirtuk reszletesen az egesz sztorit) Amikor mi lombikoztunk 10+ blogot kovettem es velem egyutt azt hiszem 5-en voltak sikeresen terhesek. Egyikuk pont itt fentebb Heni.:-)
    Nekem egy ido utan az lett fura ha valakinek, foleg 35 folott, csak ugy termeszetesen sikerul. :-) Pedig meg mindig ok a donto tobbseg.
    Nagyon orulok hogy nektek csak ugy magatol sikerult nekem annyira szimpik vagytok, szerintem nagyon szuper szulok lesztek.
    Egyebkent az oregen gyerekvallalasrol megvan a velemenyem es nem jo (en 41 eves voltam). A kialvatlansag egyutt a bolcsis ovis betegsegekkel es a menopauzaval, esetleg megfuszerezve az anyuka egzisztenciajanak megrendulesevel (45 folott mar nem sok helyen alkalmaznak szivesen) nem jo kombinacio.
    En most pont ezen gondolkozom, hogy hogy alakitsam ugy at a zart blogomat, hogy errol a temarol lehessen irni. Hogy ha veletlenul megjegyzem hogy semmit nem aludtam a hohullamok miatt meg a gyerek is 8x ebredt mert beteg esatobbi es be kell mennem a 25 evesekkel versenyezni a munkahelyre, akkor ne az legyen a reakcio hogy minek szultel 40 felett, ki kenyszeritett? Na meg egy csomo mas tema amit ugy kibeszelnek de csakis erre nyitott emberekkel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én 39 vagyok, de nem hiszem, hogy 5 éven belül öreg leszek. Majd 70 körül. Esetleg.

      Törlés
    2. Szerintem senki sem akarta azt mondani, h 5 éven belül öreg leszel, Zsuzsa :D. csak a 40 fölött a 25-höz képest, érted, valahogy meg kell fogalmazni.

      Törlés
    3. Zsuzsa en 40 evesen tok fiatalnak neztem ki es altalaban 28-nak neztek. Most a korom latszik rajtam. Ez hirtelen ut be. Lehet hogy nem pont 40-nel. Nekem ugy 43-nal volt az a pont. Szinte egyik hetrol a masikra.

      Törlés
    4. 34 évesen szültem, azóta látok ráncokat :-)))

      Törlés
  11. Nekünk „elsőre” összejött, vagyis 9 hónap próbálkozás után természetes úton, de a mai napig emlékszek arra a tehetetlen dühre, szomorúságra, elkeseredettségre a menstruációs napokon. A kutakodásra, hogy mit lehet tenni, és a cél érdekében szexelésre, ami az összes örömet szine kivette a dologból. Nagyon sajnálom akiknek ezt és még millió mást kell átélniük azért, hogy aztán gyerekük lehessen.
    Igen, valahol tabu ez a meddőség, a gyerektelenség, de több barátnőm is van, akikkel tudtam az ő lombikjaikról beszélni, akikkel meg tudtuk tárgyalni a „sima” gyerekcsinálás problémáit. Valahogy viszont pár alkalom után elhal a dolog, nem is tudom miért. Valahogy úgy vagyok vele, hogyha végre sikerülne tuti elmondaná, én nem akarom ezzel traktálni. Ha szeretné beszélhetne róla, de biztos nem akar. Bár bevallom, nem tudom mennyi ideig tudnék támogató lenni, mikor lenne bennem az, hogy félnék nincs már mit mondanom, nem tudok további könnyeket törölgetni és inkább (tudat alatt is) kerülném a kommunikációt.
    Szerintem az is lehet mögötte, hogy a mai társadalom eredmény centrikus, a hibákat nehezen toleráljuk, titkoljuk őket, szégyeljük. A gyerektelenég pedig az egyik „hiba”, amit egy család elkövethet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez regebben sem volt nagy öröm, sőt... Annyi, h manapsag talan tudat alatt sem varrjak totalba a nő nyakaba, h "nem tudott szulni". Par szaz eve (vagy csak evtizede??..) meg ez is tetezte a banatot...

      Törlés
  12. Lassan azért is nem lesz tabu beszélni róla, mert a párok nagyobb részének van valahol gondja, amiért nem jön a baba. Ami lehet valami apróság, vagy többtényezős dolog is. Sokkoló olvasni a statisztikát és előrejelzéseket, hogy már a férfiaknál is óriási gondok vannak és lesznek. Nálunk is ott volt bibi. Még szerencsések vagyunk, hogy nálam (elvileg)semmi probléma nem volt, mégis a második lombikból lett a fiúnk. Én azt látom a korosztályomnál (30-32 év), hogy vagy jönnek sorra a gyerekek, vagy a lombikcentrumba futunk össze a folyosón. Pataki Zita vlogját néztem épp tegnap az Aranyosi Petivel. Ott van a válasz, hogy miért is tabu sokaknak: a férfiak úgy veszik, hogy ha működik a szerszám akkor náluk semmi gond nincs. Nem mennek el dokihoz. Mert ciki. Akkor már nem is férfiak. Pedig pont ettől lennének "tökösek". Szerintem most azért is akadhatott meg a lombik téma a blogokban, mivel bezárták a centrumokat, nincs lombik, nem történik semmi, minden bizonytalan, eltűntek a kapaszkodók, hogy már csak X szuri és leszívás. Nem irigylem a most lombikozókat :( A bizonytalanság és várakozás a legrosszabb.

    VálaszTörlés
  13. Én 40 felett vagyok, lassan kifutok az időből. Sajnos nincs párkapcsolatom, és egyedül nem szeretnék gyereket vállalni.
    És most éppen mindenki babát váro körülöttem.
    Biztos élhetek teljes életet saját gyerek nélkül, de életem végéig fájni fog ha végül nem lesz.
    Na erről se szokás beszélni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem elképesztően sokan vannak ugyanebben a helyzetben, mint Te, Anais, ami kb kilátástalanabb, mintha mondjuk lombikoznod kellene, mert ott legalább van remény. Persze találhatsz párt (és drukkolok is ehhez nagyon), de 40 felett az is nehéz. És igen, tényleg nem jellemző, h a nők tudnának erről beszélni.

      Törlés
    2. A multkor egy kollegam, akit amugy nagyon birok es jo fejnek gondoltam megjegyezte, hogy egy allasinterjun (amit o tartott) azert nem az adott jeloltet valasztototta mert 40 felett van es nincs sajat csaladja és idézem: "akkor vele valami biztos nincs rendben". hat igy lehidaltam, hogy egy okos, intelligens pasit is mennyire befolyasolnak ezek a tarsadalmi elvarasok.
      Köszi a drukkot <3

      Törlés
    3. Ez egy fasz. A tesom ugyanebben a helyzetben van, nagyon vagyik gyerekre, csak a ferje pont 40 evesen megcsalta es elhagyta egy 34 eves csajert, es meg azt is a szemebe vagta, hogy o mar tul oreg ahhoz, hogy szuljon. (Semmi baj nem volt vele, a csavo nyomatta, hogy neki nem kell gyerek, meg amugy is a fold tulnepesedik bla-bla. Pocs.) Egyaltalan nem biztos, h azert van valaki csalad nelkul 40 felett, mert valami gond van vele. Lehet, hogy a partnerrel volt gond. Most 42, eleve abban van, hogy gyogyuljon a valas utan, szerintem eselytelen, hogy 44 elott tarsat talaljon, es akkor meg mindig hol van a gyerektol... :(

      Törlés
  14. Hú ez az öregen anyának lenni (ezt nem Neked írom épp Milonka, hanem az egyik hozzászólásra), ez szerintem baromság. Régen az asszonyok addig szültek, amíg csak tudtak szegények, vagy bele nem haltak mondjuk a tizedik gyerekbe valami komplikáció miatt (a nagy számok törvénye ugye). Én 19 évesen szültem először és ne gondoljátok, hogy sokkal könnyebb volt, utólag iszonyú felelőtlenségnek érzem, éretlen voltam s bár jó anyuka voltam (vagyok), egészen más volt, mint utána 26 évesen szüloni. 19 évesen sokkal szönyűbb éjszakázni és sokkal megterhelőbb az egész, szóval ne gondoljátok, hogy a fiatal szervezet rohadtul fel van készülve. Eleve egy fiatalnak sokkal több az alvásigénye, sokkal több pihenésre van szüksége és utólag azt gondolom, nem éltem még eleget, a második gyerekhez sokkal több türelmem volt már. Össze se lehet hasonlítani a fiatalok türelmetlenségét egy későbbi komoly érett felelősségvállalással, én például folyton azt képzeltem, hogy lemaradok valami fontosról, mai eszemmel tudom, hogy az volt a legfontosabb dolog a világon. Winkler Nóra meg egyszerűen szenzációs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem az "öregen" anyának lenni-típusú ítélkezések mögött nem csak az van, hogy az anya szervezetének mennyire megterhelő a terhesség meg utána a kisgyerekes lét, hanem hogy x év fölött nagyobb az esély a mindenféle genetikai betegségekre, fejlődési rendellenességekre.

      Törlés
    2. Vera, ebben igazad van, de statisztikákkal bizonyítják azt is, hogy idősebb szülők egészséges gyerekei átlagban inteligensebbek, mint a fiatalabakké. A hozzászólás, amire reflektáltam, arra tért ki, mennyire nehéz volt neki éjszakáznia, hát én konkrétan 19 évesen meg akartam halni.

      Törlés
    3. Ja, hát azzal kapcsolatban nincsenek illúzióim, hogy éjszakázni bármilyen korban könnyű lenne :D
      A többiről meg az a véleményem, hogy mindenkinek a magánügye, ha tudatosan vállal később gyereket, az is, ha meg nem sikerül előbb, akkor pláne, és senkinek nincs joga semmilyen alapon ítélkezni. Sajnos alapvetően mindennel kapcsolatban könnyebb véleményt mondani, mint belehelyezkedni az illető helyzetébe.

      Törlés
    4. Na ugye ugye. Ha megjegyzem hogy 40 felett azert nem optimalis gyereket szulni mert az ejszakazassal egyutt egy csomo minden mas is zajlik (menopauza miatti immunrendszer gyengules + egzisztencialis gondok) akkor megkapom hogy fiatalon meg nehezebb ejszakazni. Elhiszem. De ebbol is latszik hogy amit mondtam hogy az idosen gyerekvallalas sotet oldalarol nem lehe beszelni mert az aztan a tabuk tabuja.

      Törlés
    5. A nagy változás ott van, amikor a menopausa beindul. Az tényleg egy olyan változás, amit egészen másként kell kezelni, mint korábban bármit. Iszonyúan megváltozik a tested, érzésre olyan, mintha egy új testben élnél. Ha nincs időd, pénzed, energiád és nem tálalod meg a megfelelő forrásokat a kezelésére akkor tényleg meg tudsz öregedni viszonylag rövid idő alatt.

      Törlés
    6. Én 21 évesen szültem az elsőt és 29 évesen a negyediket. Fáradt voltam persze, esténként nem kellett ringatni. De akkora problémát nem okozott az éjszakázás. Ha most nem tudom kialudni magam (40 fölött) pl egy front miatt, egész nap rosszul vagyok a kialvatlanságtól. Illetve sokkal aggódósabb vagyok, fizikailag sokkal hamarabb kimerülök mint akkor. ÉN örülök, hogy mindezt meg tudtam akkor tenni. NEKEM így volt jó.

      Törlés
    7. Fella, nem tabu szerintem, és értem, hogy nem optimális, én sejtem is, sőt, tudom, hogy fizikailag sokkal nehezebb lesz, nincsenek illúzióim. Nyilván én is, meg Winkler Nóra is inkább 25 évesen szültünk volna, nem választottuk ezt az időpontot, így alakult. Én csak azt nem értem, hogy mit akarsz mondani ezzel? hogy ne szüljenek a nők 40 felett? Egyébként én is azt gondolom, hogy pl fejben én sokkal inkább készen vagyok az anyaságra, mint 10 éve, nem érzem, hogy lemaradnék bármiről, sokkal kiegyensúlyozottabb és lazább vagyok, sokkal kialakultabb képem van a világról és magamról. Szóval szerintem lehet, hogy van egy csomó negatívum, ahogy te is mondod, de pozitívum is, nekem eszembe sem jut elbizonytalanodni.

      Törlés
    8. Nem egyaltalan nem. En 41 evesen szultem es 35 evesen kezdtem el az egeszet. Nem a lombikot (azt 38 evesen) hanem a nem vedekezest.
      Es arrol is irtam mar a blogomban hogy ha vegigporgetem az eletemet egyszeruen nem tudtam volna korabban (sokkal korabban) szulni mindenfele dolgok miatt (parkapcsolat, anyagiak, karrier, stb).
      De mikor ugy allitjak be hogy a keson szules elonyei, vagy amit en gyakran megkapok (egyebkent gyerektelen) ismerosoktol hogy "te akartad vagy nem?" az szerintem nem jo irany.
      Nem tudom mi a jo irany. Szerintem mar 3-4 ev is szamit es ez egyeni mert attol fugg kinek mikor jon a menopauza, de en ugy erzem ha 38 evesen szulok 41 helyett mar beljebb lennek. Nagyon felnezek azokra a fiatalokra akik mar 28 evesen kivizsgaltatjak magukat, akik tudatosan tervezik az eletuket. Akiknek meg keson sikerul barmi miatt, hadd pamaszkodhassanak es ne kelljen azt erezniuk hogy miert nem igyekeztel? Te dontesed volt.

      Törlés
  15. 33 évesen kaptam meg először, hogy "neked nem lett gyereked" nem igazán van mit mondani ilyenkor....

    VálaszTörlés
  16. 15 évesen kétoldali petefészekrák, majd kemó. 27 évesen lettem először örökbefogadó anya, majd 5 évvel később másodszor. A nagyobbik lányomat újszülöttként fogadtuk örökbe, a kisebbiket pár hónaposan. Teljes család vagyunk, mára 12 és 7 évesek. :-)

    VálaszTörlés
  17. Először is hadd köszönjem meg, hogy erről írtál és feldobtad a labdát, Milonka! <3
    ANNYIRA nehéz intelligensen, érzékenyen beszélni ezekről a dolgokról, én sokszor éreztem azt, hogy talán jobb is teljesen hallgatni, mint ezer és egy újabb sebet ejteni vagy szerezni. Sajnos a társadalomnak semmi nem jó. Ha "túl korán", ha "túl későn", ha "természetesen", ha "természetellenesen" (?!?!?!), úgysem lesz jó valakinek.
    Én teljesen átlagosnak mondható korban, 25 évesen lettem terhes, de már évek óta tombolt bennem a gyerek iránti vágy, emlékszem, 23 éves voltam, amikor először megfogalmaztam (terápián!), hogy tulajdonképpen ha rajtam múlna, már lenne egy kisbabám, csak úgy érzem, most még nem szabad erre vágynom (mert élnem kell? mert a tanulmányok? dolgozni? utazni? nincs visszaút? nem vagyok elég érett? manapság később szülnek a nők?). Rettegtem, hogy felelőtlennek címkéznének, vagy megkérdeznék, hogy "besikerült-e...", miközben 16 éves korom óta PCOS diagnózissal élek, és nehéz volt úgy felnőtté, nővé válni, hogy végig azt éreztem, nem vagyok igazi nő, mert nem lehetek természetes úton terhes. (Persze, mindenki, aki előtt ezt a sebezhetőségemet felvállaltam, jobban tudta, hogy "jajjmár, PCOS mellett teherbe lehet esni, van egy ismerősöm, aki....." és leszarta, hogy én jobban ismerem a testemet, és ciklus nélkül, igazolhatóan peteérés nélkül ez sajnos fizikai képtelenség.) Úgyhogy felhagytam vele, hogy beszéljek róla, és vergődtem csendben a nem lehet gyerekem-nem is akarhatom-de mégis akarom háromszögben. Persze közben terhes lett a legjobb barátnőm, aki ekkor még nem akart gyereket -max majd 35 körül egyet - véletlenül. Aztán a másik barátnőm, aki 31 volt akkor, és szintén nem akart gyereket, EGYÁLTALÁN, és elmesélte, hogy gondolkodik az abortuszon. És kvára nem voltam boldog a hírektől. Összetörtem, hogy ez mennyire igazságtalan, mennyire nem fair, ők nem is akarták, én meg igen, én megérdemelném, ők meg nem, stb stb stb... És nagyon sok idő és energia volt megengedni magamnak, hogy irigykedjek, szomorkodjak, dühöngjek, meg a gyász összes fázisát többször végighullámvasutazzam. Aztán másfél év terápia, egy jó endokrinológus, és teljes lelki átállás után spontán (mit jelenthet egyáltalán ez a szó, hogy spontán, ebben a témában?) az első peteérésemből megfogant a kisfiam. És akkor megismertem, milyen a másik oldalon lenni. Mert addigra a párommal közös baráti társaságban már többen összeházasodtak, és úgy érezték, ideje lassan babázni (nem mintha ez törvényszerű lenne, de náluk pont ez volt a terv), erre bumm, mi bejelentettük az örömhírt. Több lány a társaságban érezhetően irigykedni kezdett, nem tudott velünk örülni, mert mit sem sejtett a többéves belső vívódásomról, meg hogy nekünk ez nem "csak úgy besikerült" (mert mi még házasok sem vagyunk, jesszus) ennél sokkal összetettebb a kérdés. És bűntudatot éreztem, pedig tudtam, milyen hosszú és magányos út van mögöttem, milyen nehéz volt megszülnöm magamban az anyaságot, mégis ahogy feléledt az empátiám másokkal szemben, akik azon mennek keresztül, amin korábban én, valamiért elszégyelltem magam. Szerencsére nem engedtem, hogy gyökeret verjen ez az érzés, és azóta nagyon igyekszem mindenkivel a lehető legóvatosabban, érzékenyen, mégis nyíltan beszélni erről. Hogy én hogy éreztem magam korábban, mikor még nem tudtam, lesz-e kisbabám, és ha igen, mikor. Hogy nem KELL örülni. Hogy teljesen belefér, sőt, tudom, milyen, amikor nem tud neki örülni az ember, amikor dühös lesz és csalódott, hogy már megint valaki más... Talán ha azt érzik, hogy "megengedem" nekik, hogy ne örüljenek velem, akkor ők is könnyebben megengedik maguknak. De ehhez nekem kellett előbb a megnyugvás, hogy én már terhes vagyok.
    Nem csak 30-35–40 felett nehéz lelkileg, nem csak beavatkozással, nem csak "természetes próbálkozás" mellett, hanem lassan már mindenkinek, mindenhogy. Úgyhogy nyíljunk, tanuljunk egymástól, és ez hátha változik majd. <3

    VálaszTörlés
  18. A hozzászólások száma is azt bizonyítja szerintem, hogy sokan szeretnénk beszélgetni a tapasztalatainkról, többen vagyunk érintettek, mint gondolnánk.

    ❤ Milonka, köszönöm még egyszer, hogy elérhetővé tetted számunkra a beszélgetés lehetőségét - az én lelkemről mázsás súlyok hullottak le azáltal, hogy nyíltan leírhattam az érzéseimet és biztosan nem vagyok ezzel egyedül.

    VálaszTörlés
  19. ❤❤❤
    Én azon szerencsések közé tartozom, aki nyiltan tud beszélni erről és szívesen is beszélek, pedig elég nagy valószínűséggel sosem lesz gyerekünk.
    Feldolgozni viszont iszonyú nehéz, még így is, hogy tulajdonképpen 12 éve erre készülök.

    Örülök nektek! 😊

    VálaszTörlés
  20. Telitalálat ez a poszt most nekem, mi 1,5 éve próbálkozunk, 35 évesen. Mindenki szül körülöttem, néhányan közlik, hogy el vagyok már késve, néhányan azt, hogy engedjem el.. és egyelőre nem tudom elengedni.. elvileg minden rendben van nálunk, de természetesen mindig van egy újabb teszt, vagy vizsgálat, amit még el lehetne végezni. És valahogy tényleg elvész az együttlétek szépsége, mert valahol az agyam hátsó részében az kattogw,hogy vajon most van-e peteérésem.

    VálaszTörlés
  21. Csodálatosak vagytok itt mindannyian, akik írtok ide, Milonka, te pedig egy angyal. Fantasztikus, hogy bedobtad ezt a témát, hihetetlen ennyi szívszorító történet egy csokorban.

    Sokszor éreztem igazságtalannak az életet, de egy dolognak mindig tudtam örülni: ha egy nő anya akart lenni, és azzá vált. ❤️

    Ölelek mindenkit, azt is aki anya, azt is aki még nem az, és azokat is, akik talán soha nem lesznek. ❤️

    VálaszTörlés
  22. 40 fölött, sok év vágyakozás után született a gyerekem - korábbi betegség és kezelések miatt volt ilyen problémás. Nekem annyi keserűség kapcsolódott mások terhességéhez, hogy mikor terhes lettem majd megszületett a lányom, nem nagyon meséltem róla senkinek. Mert nem akartam senkit megbántani a saját boldogságommal. Emlékszem olyan 6 hónapos volt, mire a terhesség és a gyerekvállalás átfordult bennem pozitív élménnyé. Durva ezt visszaolvasni, de most akkora a szerelem a lánnyal, hogy mindent megért:)

    VálaszTörlés
  23. Honlap megjelenő Nők Lapjában van interjú Winkler Nóravak. 1p éve vannak együtt, nincs szervi gond, most sikerült.

    VálaszTörlés
  24. Nagyon jó téma! 👍

    De én most nem mesélek, mert minden nehéz témára lehet pakolni még egy lapáttal, és ezekben a nehéz időkben ez most nem ideális. Peace & love, én már híreket sem olvasok (a koronavére gondolok).

    VálaszTörlés
  25. Milonka elkérhetem ennek a jó dokinak a nevét telefonszámát? Jó nődokit keresek. :) Köszönöm! :*

    VálaszTörlés