2016. február 18., csütörtök

Let's start living dangerously

Tegnap meg majdnem elgázoltak. Ráadásul az én hibám volt, illetve hát szerintem nem, de a külső szemlélők szerint de. Van egy nagyon szerencsétlen, nemrég elkészült hely a városban, ahol egy bicajutat irtózatosan bénán vezetnek vissza az addig vele párhuzamosan haladó autóútra. De komolyan, életveszély, mindenki ki van rajta akadva, és nem tudom elképzelni, ahogy a tervezőmérnökök bólogatnak, hogy jaa, ez szuper lesz így, mehet, majd mindenki aláírja, és megvalósítják, hát ha csak józan ésszel megnézed, simán látszik, hogy itt előbb-utóbb emberek fognak meghalni, mert nagy a forgalom, rosszul belátható hely stb. Mindenesetre én úgy gondoltam, hogy simán kiférek, míg odaér a következő autó, ráadásul visszanéztem rá, megvolt a szemkontaktus, gondoltam 1. látja, hogy jövök, kienged, 2. elférek, nem megyek ki elé, rögtön a padka mellé gurulok, és haladok tovább a forgalommal. Ő meg, ahogy rágurultam az útra, szívrohamot kapott (gondolom) tőlem, és óriási csikorgással satuféket nyomott. A fura az volt, hogy egy nagyon jó barátom az út másik oldaláról végignézte az esetet, és azt mondta, teljesen azt hitte, hogy én itt most meghalok, meg hát mindenki engem bámult. Integettem, hogy bocsiiii, és tekertem tovább, még csak az adrenalinszintem sem emelkedett meg.

Az a baj, hogy a rutinom miatt annyira magabiztos vagyok a bicajon a forgalomban, hogy most megfordult a fejemben, hogy egyszer bajom esik miatta. Nekem a versenybicajon ilyen 'enyém az egész világ' érzésem van, és valószínűleg emiatt kicsit bevállalósabb vagyok, mint kellene. A múltkor olyan is történt, hogy este, sötétben mentem valahova, ki akartam tőlünk fordulni a főútra, láttam, hogy jön egy autó, de azt is láttam, hogy 1. vagy lassítok, és meg is kell állnom, hogy elengedjem, de megállni nem szeretek 2. vagy gyorsítok, és akkor még kényelmesen kiférek előtte, bár nem szabad áttekerni főúton, na mindegy. Persze áttekertem az autó előtt, relatíve közel volt hozzám, és akkor már láttam, hogy rendőrautó. Már fel voltam készülve, hogy utánam jön és leordítja a hajamat meg nagyon megbüntet, de leráztam gondolom fontosabb dolguk akadt. 

Majd megpróbálok kicsit visszavenni. 


Ez a kép meg nem az oraveczcoelho-s idézet miatt fogott meg, hanem hogy úúúristen, mennyire szeretnék azon az úton tekerni. Mázli, hogy a Börzsönyben vannak ilyenek. 

Mondjuk ennyire laza azért nem vagyok:

17 megjegyzés:

  1. Ha kinyírod magad, agyonváglak.

    VálaszTörlés
  2. van elsőbbségadás tábla ott, ahol visszatér a bicikliút az autóútra? ha igen, te voltál a hibás, ha nem, nem.

    VálaszTörlés
  3. Basszus, vigyázz magadra :(.
    Én kocsikázom minden nap, és mindig úgy megijedek, ha valami ilyen bringás/motoros issue van. Igazából az a baj, hogy tökmindegy ki a hibás, ha egy 1-1,5 tonnás kocsi elcsap bicóval, az ritkán végződik jól :( (és Pilla még meg is ver :D).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. na ja, ez meg a másik :) amíg én egy tízkilós aluvázon ülök, meg egy egytonnás acélban, egy pillantara sem elégedem meg azzal, hogy "gondoltam, látja, hogy jövök, kienged". ja, valószínűleg látja, csak nem biztos, hogy ki akar engedni. aztán ha nem elég felkészült, sikítozva pumpálja a fékpedált, esetleg még el is rántja a kormányt, átmegy a szembesávba, és még azért is én leszek a hibás. :) :( természetesen nem pálcát török, én ugyanígy megcsinálom ezeket a necces manővereket, csak tudom, hogy ilyenkor vaj igazából az én fülem mögött olvad. és alapvetés, hogy a saját érdekemben a forgalom minden más résztvevőjével bizalmatlan vagyok.

      Törlés
    2. 'a másik meg egy egytonnás acélban (jav.)

      Törlés
  4. én ugyanilyen vagyok (vakmerő), múlt héten majdnem el is ütöttek. egy busz! :)
    nekem véget ért a bringasáv, de a másik oldalon volt bringaút és a padkánál volt is egy kis felhajtó kihagyva, hát becéloztam. hátranéztem, senki, másik oldal senki, csak egy busz a megállóban, a felhajtó mögött pár méterrel. áthajtok, mire a busz elindul a megállóból és ahelyett, hogy felérné aggyal, hogy hol akarok felmenni a bringaútra, folytatja útját szorosan a padka mellett, immár velem szemben, mert én meg túl nagy ívben kanyarodtam és kb 2 métert vele szemben kellett mennem (ez az én hibám volt persze). de hogy annyi ne legyen benne, hogy tart mondjuk 1 méter távolságot és nem basz el. szóval végül villám gyorsan kapcsoltam és felugrottam a padkánál, de tényleg egy hajszálon múlt. és még ő dudált. faszfej.
    ez itt a top10 bringás paradicsom, tegyük hozzá :)))

    VálaszTörlés
  5. Az autos szinte biztos, hogy nem fog a biciklis fejevel gondolkodni, ezt tessek elfelejteni. Az atlag az kb ugy latja, hogy alattam a vas, en iranyitom az univerzumot! Na most ebbol jol kijonni bringaval nem lehet:)
    Es nincs az a fenyvisszavero csik es villogo, ami tul sok lenne. Idonkent agyfaszt kapok az este fenyvisszavero melleny, lampa nelkul fekete ruhaban bringazoktol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sokkal inkább a biciklisek többsége nem tud autós fejjel gondolkodni. Pl. azért, mert a biciklisek jelentős részének gőze sincs a KRESZ-ről (ez nagyon WTF, nem is értem, miért nincs 14 éves kortól valami kötelező minimumvizsga). Az autósok nagy része meg ült már biciklin.

      Nagyon jó lenne, ha sokkal több biciklis jutna el Milonka felismeréséig ("Majd megpróbálok visszavenni"), mert akkor sokkal kevesebb potenciális öngyilkos kerekezne az utakon, különösen Bp-en.
      És igen, tudom, hogy az autósok között is vannak parasztok, akiket nem érdekelnek a biciklisek.

      Törlés
    2. ez egyszerűen nem igaz. a biciklisek többsége egyben autós is. viszont a KRESZ teljesen életszerűtlen a bringásokra nézve, ezért tény, hogy sokat szabálytalankodnak(-unk). de tök mindegy, kábé 15 év alatt többszáz vitát láttam/olvastam már ebben a témában, és gyakorlatilag copypaste-elni lehetne az összes érvet meg ellenérvet. :) a bringás-autós ellentétet illetően egyszerűen nincs új a nap alatt.

      Törlés
  6. Nagyon gondolkodom, amióta jönnek ide a posztok, hogy jöjjek-e reagálni a kommentekre, mert vannak bennem indulatok, meg nem egy fekete-fehér téma ez, de nem bírom ki. És értem, hogy az autósok, főleg, akik nem tekernek, ki vannak akadva a bringásokra, mert nem tartják be a szabályokat, megöletik magukat (képben vagyok a budapesti biciklis futár-típusú extrém sporttal kapcsolatban, oké, ne arról beszéljünk, meg a kivilágítatlan bringásokról, mert tőlük én is agyfaszt kapok, hanem az átlag kerékpárosról), nem tudom. és tudom, hogy nagyon sok kényes, nagyon szar hely van Budapesten, ami folyamatos konfliktus- és veszélyhelyzetet kínál napi szinten, és ezekért nem a forgalom használói, hanem a tervezői a hibásak.

    Csak az a bajom, hogy a legtöbb autós úgy tekint a kerékpárosokra, mint kellemetlen, zavaró tényezőre, akik időnként nehezítik/veszélyeztetik a közlekedők (más néven: az autósok) életét, no meg a sajátjukat. De én meg úgy látom, hogy meg kellene tenni azt a felismerést, hogy a bringások nem valami alsóbbrendű lények, hanem ugyanolyan (!) résztvevői, használói az utaknak, mint az autósok, akkor is, ha kisebbek, sérülékenyebbek, mozgékonyabbak. És pont emiatt kellene rájuk sokkal jobban odafigyelni, előzékenyebbnek lenni velük, teret, sőt, kiemelt szerepet/helyet adni nekik. Ja, meg úgy mellékesen azért is, mert ők azok, akik tesznek a bolygó jövőjéért azzal, hogy nem ülnek nap mint nap autóba, és hajlandóak megmozdulni, példát mutatva ezzel sok mindenkinek. Persze, értem én, hogy nem tekerhet mindenki, és sokaknak muszáj autózni, de rengetegnek meg kurvára nem lenne muszáj, és még ők pampognak, hogy fúúúúj bringások. Itt, a városban, ahol én élek, szerintem vétek autóba ülni, egyszerűen a kerékpározásra van kitalálva. És mostanában gyakran előfordul, hogy az iskolánk kerékpártárolójában az én bicajom az egyetlen(!!!) parkoló kétkerekű.

    És tudjátok rengetegszer eszembe jut ez a szitu, amiben majdnem elütöttek, és basszus, ha én ott autóval lettem volna, ahol visszanézek, megvan a szemkontaktus, kitolom kicsit az orrom, persze, ő van főútvonalon, de mégis simán kiengedett volna, érted, besorolok, csak egy picit kellett volna lassítania (bár anélkül is elfértem volna). De mivel kerékpáros vagyok, eszébe sem jut, hogy kiengedjen, és még ő van kiakadva/meglepődve, hogy el merek indulni (amúgy nem volt látványosan kiakadva egyáltalán, plusz pont).

    És tudjátok az van, hogy ha kerékpárosként nem vagy proaktív, nem vagy kicsit pofátlan, akkor egy csomó helyen esélyed sincs, sosem engednek ki/el/át. Bringás? Leszarnak. És asszem ezért vettem fel ezt a kicsit bátrabb, nyomulósabb stílust én is, meg gondolom sokan mások is, mert egyrészt csak így vesznek észre, másrészt sokkal hatékonyabb, gyorsabb. És én is vezetek, szerintem jól, mondjuk Budapesten keveset, de még soha, semmilyen konfliktusom bringással nem volt, mert ki van rájuk élezve a szemem, és előzékeny vagyok velük. A motorosokat mondjuk nem bírom.

    Én is éltem olyan országban, ahol két sáv közt(!) megy biciklisáv, a közlekedési lámpáknál mindig van külön lámpa a bringásoknak, ami 5 mp-el előbb vált zöldre, mint az autósoké, hogy el tudjanak indulni kényelmesen. És ahol, ha sávot akartam váltani, és hátranéztem, hogy mit reagál a mögöttem jövő autó, akkor már láttam, hogy lassít, és int, hogy menjek nyugodtan, mert ott ez volt a normális. Hogy van rengeteg kerékpáros, és oda kell rájuk figyelni. Láttam konfliktust, meg balesetet is, de az alap hozzáállás az volt, hogy működik ez, autósok és kerékpárosok együtt. És ha azt szeretnénk, hogy működjenek a városaink, és olyan legyen a levegő néhány éven belül, mint Szingapúrban vagy Kínában, akkor jó lenne kerékpárbarátabbá tenni a városainkat meg a gondolkodásunkat is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szerintem mindenben tökéletesen igazad van, és a bringások nagyok sokszor nagyon sokféleképpen megírták már ezt a témát, de én már ott tartok, hogy az egységsugarú autós gondolkozása semmitől nem fog változni. mi, akik bringán és autóban is sokat ülünk, tudunk bringás fejjel gondolkozni a volán mögött, és idealista módon elhisszük, hogy mások is képesek erre. de nem. :(

      Törlés
  7. És még azt felejtettem el elmesélni, hogy a múltkor megálltunk a zebránál, a sógornőm babakocsival, két gyerek, a kutya, meg én, és számoltam, a kilencedik autó engedett át minket. A zebrán. A többieknek mi lehetett a fejében? Szalma?

    Szóval van baj.

    VálaszTörlés
  8. "a biciklisek többsége autós is" Én viszont ezzel nem értek egyet, bár konkrét számokat nem ismerünk. De akkor ezek szerint ha az autós biciklire ül, akkor ő az elnyomott bringás, ha meg beûl az autójába, akkor ő a bicikliseket letipró autós? Szerintem sokkal kisebb a két csoport közös halmaza. És autóban ülve látom, hogy miért hülye a biciklis, mert tudom, hogy az adott helyzetben én nem így szoktam bringázni. És igen, mindig vesszőparipám lesz, hogy 14 év alatti gyerek ne biciklizhessen felnőtt nélkül, 14 év feletti pedig vizsgázzon le egy specifikus kresz tananyagból.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én nem "elnyomott biciklis" és "bicikliseket letipró autós" kategóriákban gondolkozom. emberek vannak, akik valamilyen közlekedési eszközt választanak, és igen nagy az átfedés. haj, ha nem ismerünk számadatokat, akkor úgyis csak a "szerintem nem" és a "szerintem meg igen" marad, úgyhogy meddő vita.

      az meg nyugodtan legyen vesszőparipád, hogy 14 év alatti ne biciklizhessen felügyelet nélkül, és 14 éves korban tegyen KRESZ-vizsgát, merthogy nekem ezzel nincs gondom. sőt! támogatom.

      Törlés
    2. akik mindkét eszközt rendszeresen használják, szerintem sokkal belátóbbak és megértőbbek a problémát illetően. nekem biciklisként is sok jó tapasztalatom van autósokkal (akik lehet, hogy amúgy bringáznak is), és autósként is biciklisekkel (akinek valószínűleg van jogosítványa). illetve rossz tapasztalatok mindkét oldalról. és biciklisként is tudom, ha szabálytalanul közlekedem, hogy vétettem a KRESZ ellen. ettől a jogosítvány nem véd meg. nem tudatlanságból szegem meg olykor, hanem szándékosan. ahogy _minden_ autós szabálytalankodik valami módon időről-időre úgy, hogy annak teljes tudatában van. pedig letette a vizsgát, aztán mégis... ez emberi mivoltunkból fakad.

      ellenben van a korábbi kommentemben "egységsugarú autósként" definiált réteg, aki nem csak, hogy bringán nem ült soha, de sofőrnek is istentelenül szar. na, tőlük védjen meg mindenkit az ég. és mivel soha nem tudhatom, ki ül éppen a volán mögött, én bizony mindig a legjobbat remélem, és a legrosszabbra készülök. akkor is, ha vezetek, és akkor is, ha tekerek.

      Törlés
  9. Bp-en sztem konkretan eletveszelyes bringazni. Az autosok agresszivak, a bringasok leszarjak a kreszt (ha o is tenyleg a kozlekedes reszese, akkor miert megy at a piroson? Miert nem szall le a zebran?) es sokszor az infrastruktura is szar ( sztem az nem bringaut h a buszsavra rafestunk egy bringas jelet) es eletveszelyes (Andrassy ut? Parkolo autok ajtaja a bringautra nyilik? Wtf?).
    En igyekszem defenziven vezetni ha bringas/motoros van a kozelben; es inkabb elengedem nehogy bajuk legyen. Inkabb suhanjon el akar szabalytalanul, minthogy baleset legyen. Persze a tobbseg nem igy gondolja, inkabb dudal meg leszorit es razza az oklet.

    Az, hogy mondjuk hittan ora helyett lehetne egy evig kreszt tanulni, azzal meg maximalisan egyet ertek. Lehet h nem teljesen naprakesz, meg nem mindenkinek jol alkalmazhato, de egy jo kozos alap lehetne minden kozlekedonek.

    VálaszTörlés