2016. március 6., vasárnap

the original

Időről időre ki szoktam akadni (illetve leginkább csak puffogva, értetlenül állok a dolog előtt), hogy a forrásmegjelölés, mint olyan, az esetek nagy részében még mindig nem természetes az embereknél. Itt szeretném megemlíteni, hogy a Pinterest nem forrás ("a képeket a Pinteresten találtam", ezzel az erővel azt is írhatná, hogy a képeket az interneten találtam). Amúgy ha ott még kattintasz kettőt, akkor eljutsz az eredeti forráshoz, szóval érdemes dolgozni az ügyön. Vagy hogy kirak valaki egy idézetet (macskakörömben), de hogy kitől idéz, vagy honnan az már nem szerepel ott. Jó, tudom én, hogy nem sokat számítanak a kis nyusziblogjaink, és nekem sem sikerül mindig megtalálni az eredeti képet (én főleg azt használok itt, ugye), de azért őszintén igyekszem. 

És akkor ugyanez nagyban, ami számomra elképesztő, hogy kijönnek számok, pl Halott Pénz Darabokra törted a szívem című (eredetileg Demjén) dala, vagy a Jonas Blue-féle Fast Car (ami amúgy egy Tracy Chapman dal), meg még tudnég hozni ezeregy példát, és oké, biztosan le vannak jelentve és kap jogdíjat a szerző, de hogy ilyenkor nem illene odaírni az eredeti előadót? Vagy teljesen naív vagyok, és ez tökmindegy és nem szokás? 

17 megjegyzés:

  1. Én nevelési célzattal nem írom oda a szerzőket, keresse csak mindenki meg szépen pl az idézett verseket, ha érdekli a dolog.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De szerintem ez nem így kéne, hogy működjön, Molly. :(

      Törlés
    2. De miért? Én azt gondolom nincs igazad, màs okból sem, legalàbbis ami az én íràsaimat, illetve a versidézeteket illeti (de amúgy sztem te nem is olvasod őket; màrmint a blogomat:))
      Ha idézek mondjuk egy amúgy is tök ismert József Attila versből (amit én spec kívülről tudok, tehàt a forràs a fejem), akkor eleve feltételezem, hogy mindenki tudja miből idéztem, ez az egyik (ha nem tudja, nagyon jó, ha utànanéz)
      A màsik, hogy egy blog egy sajàtos irodalmi műfaj, nem dokumentumíràs és mint ilyenbe tök belefér a tudatfolyam jelleg, tehàt ha nekem x dologról egy idézet jut eszembe és ezt leìrom, akkor rontanà az egész hangulatàt, ha forràst jelölgetnék. A Wasteland-ben sem szerepel minden egyes szónàl, hogy mire utal vele T.S.Eliot, pedig az mennyi irodalmi műből vam összerakva!...és bàr sajnos nem írok úgy, mint T.S.Eliot, de nekem a blog a"sajàt irodalmam", ahol, ha úgy tetszik, a költői szabadsàg része, hogy nem foglalkozom a forràssal - úgy legalàbbis nem, hogy leírom - ami ràadàsul àltalàban olyannyira közkincs, hogy szerintem akàr kívülről is tudja az ember.
      A személyes képek felhasznàlàsa màs tészta, erről nem tudok nyilatkozni,képeket nemigen hasznàlok, csak a sajàtjaimat.

      Törlés
    3. Én nem értek ezzel egyet, szerintem ha mástól idézel, illene forrást megjelölni, de tény, h te blogod, te dolgod, senkit nem akartam helyretenni, vagy felelősségre vonni.

      Törlés
    4. De egyébként ez messzire mutat ha a te gondolatmenetedet követjük (most függetlenül a vitàtól), mert nem kell-e akkor màr rögtön jogdíjat fizetni a jogutódoknak, ha leírom, hogy "màr egy hete csak a mamàra gondolok"...? Elvégre a blog nyilvànos és én hasznàlom a szöveget...:)

      Törlés
  2. Nem is értem, hogy maradt ki nekem eddig a Halott Pénz, mert most a youtubeon szörpölgetve nagyon tetszik.

    Hogy a felvetésre is válaszoljak, szerintem egyszerűen "nem szokás" a forrásmegjelölés, és sokan azt sem tudják, hol és hogyan kellene keresni a forrást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem szokás??? Hát talán szokás kellene hogy legyen:). Esetleg ott kellene keresni a forrást, ahonnan szeded, nem?

      Törlés
    2. Hát, lopták már el interjúmat (!) a netről, és reklámoztak vele valakit, akinek ugyanaz volt a jele, mint az interjúalanyomnak :D

      Lehet, hogy rosszul fejeztem ki magam. Sokan azt hiszik, hogy a "pinterest" és a "weheartit" elegendő forrásnak, mert ők ott találták, nekik az a forrás. De kattintani még kettőt totál lusták.

      Nem szeretnék hazudni, én sem jelölöm meg minden egyes alkalommal a forrást, de törekszem a változásra, blogok esetében pedig a linkelésre.

      Törlés
    3. Nem számon akartalak titeket kérni ám, mert érted, nem a mi kis blogjainktól változik meg a világ, de például a zenék esetében ez számomra konkrétan érthetetlen.

      Törlés
    4. Tudom, hogy nem akartál számon kérni :] Csak megosztottam veletek a gondolatomat a témáról.

      Törlés
  3. Ne is mondd, nekem szanaszet lopjak a fotoimat igy: nem hogy engedelyt nem kernek, de meg a nevemet sem tuntetik fel. A kedvencem az volt amikor egy magyar allami ceg weboldalan jott szembe az egyik fenykepem, az azert eleg gaz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, gáz. Miért nem raksz a fotóidra vízjelet a neveddel? Mondjuk a fotós barátnőmnek volt olyan, h egy magazinban meglátta a fotóját, a vízjel le volt vágva a képről. :)

      Törlés
    2. ilyenkor érdemes jelentkezni a honoráriumért, rögtön nem lesznek olyan lelkesek.

      Törlés
    3. Ma mar konnyen leszedheto a vizjel, ezert nem is teszek ra.

      Törlés
  4. az én fejemben ez több szegmensre bontható.

    fotóknál, mint pl. ivory "szellemi termékeinél" szerintem alap, hogy ha bárki felhasználja, minimum jelölje a forrást.
    vagy amikor te kiteszed valakinek az alkotását, poszterét, festményét, stb., akkor szerintem is alap a forrás.

    vannak viszont olyan oldalak, cikkek (pl. lakberendezés), ahol 20 különböző oldalon találta az író a képeket, és szerintem az béna, amikor ott szerepel mindegyik forrása, holott ezek pl. tipikus stock fotó szerűségek, egy ingatlanos default nappali kép, stb, én ott elégségesnek találom, hogy képek forrása: és akkor néhány meg van jelölve, sőt, még a pinterest sem zavar.

    a zene, na, abból nem engednék, ez engem is nagyon zavar, a fast carnál már kifejezetten ideges lettem. alap lenne szerintem, hogy megjelöljék az eredetit. na de ezekből annyi van már, hogy Dunát lehetne rekeszteni velük. :(

    VálaszTörlés
  5. és mi a helyzet az intertextualitással mint irodalmi eszközzel? (pl. Saramago regényeiben) szerintem ott nagyjából lehetetlen minden forrást megjelölni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, bizony, én is ezt pedzegettem itt följebb,làsd T.S.Eliot és sokan màsok...

      Törlés