2023. december 19., kedd

I love you, Jamie

Nem voltam valami nagy passzban az elmúlt napokban, ráadásul nagyon élénk álmaim vannak, hogy úgy ébredek utána, hogy WTF??? De ma jó napom van és van is kedvem írni. Gyönyörűen süt a nap, épp kész lettem az ablakpucolással, ilyenkor nagyon látványos. Még kicsit letakarítom a teraszt, meg befejezem a nappalit és a lenti fürdőt - tegnap a felső szintet suvickoltam ki, így ma kész is leszek, karácsony előtt már nem nagyon akarok ezzel foglalkozni. Csütörtökön felállítjuk a karácsonyfát, szerintem Danival együtt fogjuk feldísziteni, mert aznap már összevolt csoportok vannak az oviban, és szerintem már nem visszük. 

Megvettem magamnak Jamie Oliver Karácsonyi receptek című könyvét, napok óta bújom, bármikor van egy kicsi időm. Annyira szeretem őt, mindig másik receptre kattanok rá, és bár idén nem nálunk lesz a családi ünnep, én azért szeretnék csak hármunknak is egy különleges menüsort összeállítani, nem nagy mennyiséget, de valami finomat, a köretekre kiélezve. 

Gyönyörű ez a könyv, szerintem konyhatündéreknek meseszép ajándék lehet


Volt itt a múltkor Barni kis csapata, a közvetlen emberei, akikkel előbb volt a barátság és csak később kezdtek együtt dolgozni, múlt szerdára elhívtuk őket gyerekestül, feleségestül, hogy lezárják az évet. Sokat gondolkodtam, hogy mit főzzek nekik anélkül, hogy leamortizálnám magam, így megint csak Jamie-t hívtam segítségül, meg a receptet, amivel már többször nagy sikert arattam, amikor vendégeket hívtunk. 

Ez a feleségének a kedvenc marharaguja, és az a lényege, hogy vajon összepirítunk egy csokor zsályát apróra vágott hagymával, egy hőálló tálba tesszük a belisztezett gulyáshúst (kb 800g) sok gyökérzöldséggel (én most répát, fehérrépát, krumplit és édesburgonyát használtam, de sütőtököt is lehet) és sűritett paradicsommal, ráöntünk levest (leveskockából) és egy fél üveg vörösbort, sózzuk-borsozzuk, felforraljuk, majd 2-3-4 órára a forró sütőbe tesszük, míg a hús vajpuha nem lesz. Különleges, édes-sós finomság lesz belőle, és amikor forrón tálaljuk, apróra vágott kakukkfüvet, fokhagymát és reszelt citromhéjat kell hozzá adni, ettől hihetetlenül friss és üde lesz az íze és az illata egyaránt. Friss, ropogós baguette-tel szoktam tálalni. Nekem úgy működik igazán jól, ha kb másfélszer annyi folyadékot adok hozzá, mint amit a recept ír, így én most nem sűritett paradicsomot adtam hozzá, hanem fél liter saját készítésű, fűszeres, édeskés paradicsomevet, így szaftosabb lett az egész, nem olyan sűrű. Csodálatos étel, 20 perc összerakni és mindig óriási siker. 

Mára meg húsvéti sonkát főztem, a Lidl-ben találtam egy kicsi, gyönyörű darabot, érzem, hogy ez fura ilyenkor, de szeretjük és ki mondja meg, hogy karácsony előtt nem lehet ilyesmit enni, kaláccsal, tormával? Ráadásul pont tegnap fedeztem fel egy szuperjó pékséget Hidegkúton. Egy ideje keresek jó kenyeret és pékárut a környéken, és megörültem, mikor megláttam, hogy nyitott egy Vaj a Hello Budában. Egészen addig örömködtem, míg a múlt héten arra jártunk Danival, és bementem, hogy veszek egy kovászos kenyeret, és a legkisebb, legolcsóbb fehér cipó 2690 forintba került, egy péksütemény pedig 2500 forint. Az 1 kg-os, kovászos rozskenyér 4750 ft. Azt hiszitek viccelek, de nem. Na de a lényeg, hogy kifordultam, és itt van 10 percre tőlünk a Kossuth1 pékség, ahol tegnap vettem finom, tk kovászos cipót, kalácsot, meg 3 nagyon finom péksütit, és 3000 forintot fizettem. 

Ti hol vesztek jó kenyeret, finom péksütit? És ki vásárol a Vajban? És egyébként hogy vagytok?

15 megjegyzés:

  1. A péksüti nálam is nehéz kérdés,az igazán jó nagyon sokba kerül. Mi keveset eszünk,de szeretnék ráállni,az itthoni készítésre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. annál magasabb szint nincs is, mikor az ember maga készíti otthon a kenyeret 😍

      Törlés
  2. Én már egy ideje sütöm itthon a kenyeret, de ha veszünk, akkor csak az Aldiban azt a sokmagva tk kenyeret szoktuk. A péksütiről valahogy leszoktunk, nem tudatosan, de nem szoktunk már venni. Mondjuk épp ma reggel sütöttem túrós táskát reggelire. A kenyérre visszatérve, kovàszt szeretnénk csinálni jövőre.

    Gyönyörű az a könyv, szerintem felírom a listámra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én is vettem már jó aldis kenyeret, de nekem úgy tűnik, hogy nem mindegyik kenyér van mindegyik boltjunkban. annyira ügyes vagy, hogy sütsz, küldhetnél receptet:)

      Törlés
  3. Aran bakery-ben veszem a kovaszos kenyeret. Fel kg 1050,- Ft, imadom, egy hazaspar kesziti, akik Irorszagbol hoztak a szakmai tudast haza.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az Aran Bakery kenyere nagyon-nagyon finom, az egyik kedvencem nekem is :)

      Törlés
    2. én is szoktam az Arán-ban venni baguettet, ha arra járok, tényleg nagyon finom.

      Törlés
  4. A mi környékünkön (Mechwart liget) több Búzakovász is van, általában ott veszünk félkilós vagy 750 grammos kovászos kenyeret. Nagyon finom. Szerencsére itt több kézműves pékség is van (három tarka macska, pékműhely, stb), szóval nem sütünk, a 750 grammos kenyér egy hét alatt fogy el, és persze nem romlik meg, 1400 ft, teljesen megéri. A Vaj létezését nem tudom felfogni, el nem tudom képzelni, ki vesz egy db kakaóscsigát, vagy ki tudja mit több ezer forintért. Értem, hogy drága az alapanyag, de ez akkor se normális.

    VálaszTörlés
  5. Jenői Pékség. Budajenő, kézműves pékség, eddig pop-up jelleggel működtek, szeptembertől állandó üzlettel a templom mellett. Tőletek sincs (nagyon) messze, ha arra jártok, próbáljátok ki. Nekem a hagymás-zsíros kenyér kedvencem, szoktunk többet venni, lefagyasztjuk, megsutjuk.

    VálaszTörlés
  6. en nagyon faradt vagyok mar, es mindenkit irigylek, aki nem dolgozik már idén.
    Jajj ez a marharagu nagyon jol hangzik, összefutott a nyál a számban ahogy olvastam.
    Kenyér:
    a fentebb már megénekelt Aran Bakery sima kovászos fehér kenyere egy álom. a Budai Pékség burgonyás kenyerét is nagyon szeretem.
    viszont múlt héten arra volt dolgom, es meglattam hogy a Derynenek van külön péksége. 1 db kenyér volt készen, hát úristeeeeen, az a burgonyás kenyér 7 nyelven beszél!
    A VAJ-at már régóta ki akarom probalni, de mik ezek az árak? hát ez még pesti viszonylatban is vérnyomásemelő.






    VálaszTörlés
  7. mi meg a Lidlben, hihi :) (szeretek amúgy sütni és nagyon jókat tudok, de ahhoz nem is idő kell annyira, mint otthonlét)

    VálaszTörlés
  8. Mostanában akkora a rohanás, hogy sajnosigénytelenek lettünk kenyér-fronton, hol van már a tavalyelőtti kovász! Na de még szeretném köszönni a marharagu receptet, egyszer már írtál róla és elkészítettem két éve szilveszterkor, nagy sikert aratott! :)
    Boldog Karácsonyt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. nagyon örülök, hogy bejött! :) szerintem is szuper, igazi ünnepi recept. Boldog karácsonyt!❤️

      Törlés
  9. Régebben a Józsi pékségéből, a Pékműhelyből (Bartók Béla út) vásároltunk. Aztán megnyílt a Megszegett Ígéret a Fehérvári úton, és mi nem szegjük meg az ígéretünket, és az esetek nagy részében náluk vásárolunk. Vagy az Aránban a Móriczon.

    VálaszTörlés
  10. Hú a Vajról olvasva most kicsit felment a vérnyomásom, annak a helynek konkrétan nincs létjogosultsága, annyira pofátlan, a péksütik meg középszerűek és kellemetlenül zsírosak. Nem szeretek általában dzsentrifikátort kiáltani helyekre, mert ezek ennél bonyolultabb folyamatok, de na, a Rákóczin nagyon nehezen tudom elviselni a látványát, undor.

    +1 az Arán pékségnek!!

    VálaszTörlés