2023. június 4., vasárnap

being busy is today's epidemic

Ma rájöttem, hogy mi a bajom azzal, ahogyan én megélem az anyukaságot- háziasszonyságot-feleség-létet. Ma olvastam valahol, hogy az, hogy mindig csinálunk valamit (being busy all the time) a mai világ rákfenéje (és az anyuka-lét rákfenéje), és rengeteg stresszhez és boldogtalansághoz vezet. Én még csak nem is dolgozom jelenleg (fú, na akkor mi lesz), de egyfolytában loholok a tennivalók után, egyszerűen nem bírok leülni soha, és természetesen ezen nem segít a majdnem-hároméves, aki, ha ketten vagyunk, mindig megpróbál bevonni valamibe. Ha Barni itt van, és lefoglalja, akkor is azonnal elmerülök egy kis ruhahajtogatásban és elpakolásban (és be is rakok egy adag ruhát, biztos, ami biztos), kipakolom a mosógépet vagy főzök valamit. Közben bűntudattal pislogok a piszkos ablakokra, amiket meg kellene pucolni, a virágokra, amiket ma még nem néztem át, hogy ki kér egy kis vizet, ki kéne cserélni a téli- és a nyári kollekciót a szekrényemben, meg persze most épp két hete nem volt időm takarítani sem stb stb stb. Amúgy külső szemlélő számára valószínűleg gyönyörű rend és tisztaság honol nálunk (meg kisautók mindenütt, azokat is folyamatosan elpakolgatom, borzasztó), és igazából én sem értem, hogy miért, van, hogy az én szemem folyamatosan azt pásztázza, mit lehetne csinálni épp. Egyébként volt róla szó, hogy ha itt élünk, majd keresünk takarítónőt, de azóta elköltöttük a világ összes pénzét a felújításra, meg minden 3x annyiba kerül, szóval ez egyelőre marad egy álom. Az is eszembe jutott, hogy rosszul osztom be esetleg az időmet, de hát könyörgöm, milyen időmet? 

Barni kora reggel megy, este jön haza, szóval ő nem nagy segítség, pedig normál esetben az. Most pont ebben vagyok, hogy figyelem magunkat ilyen szempontból, és már észrevettem, hogy kifejezetten zavar, ha ő leül és pihen, amikor hazajön, nézi a mesét a gyerekkel, vagy legózik vele, amit már-már ilyen alibi-tevékenységeknek látok, pedig hát tényleg egész nap megy és stresszes munkát végez, tökre megérdemli, hogy itthon kicsit ki tudjon kapcsolni. Vicces amúgy, hogy ha zuhanyozom, magamra szoktam zárni az ajtót, nem is a gyerek miatt, mert ő tiszteli a fürdőszoba-időmet, hanem Barni miatt, mert ő imád bejönni utánam és magyarázni, így még olyankor sincs csend. Pedig hát nevetséges, hogy a napi kétszer negyed óra legen az énidőm. 

Közben a héten, mivel Dani beteg volt, kb annyira hagytuk el a lakást, hogy a kertben szüttyögjünk kicsit, a sétákat nem bírta, csütörtökre erősödött vissza annyira, hogy esténként el tudtunk menni a kastélyba kicsit, ő bicóval, én sétálva. Iszonyúan vártam a hétvégét, hogy a gyerek jól legyen és el tudjunk menni a legendás bolhára, az Amerikai Iskola éves kirakodóvásárára. Nagyon szuper volt tényleg, utána átmentünk Barni anyukájához, nála ebédeltünk, majd kicsit ott hagytuk Danit és átsétáltunk a Hello Budába (nagyon várom, hogy legyen náluk Vaj pékség, de még nincs készen). Én ittam egy deci sav blanc-t és egy pohár narancslevet, Barni egy kólát, és csak ültünk ott, ő nézte kicsit a meccset,  én meg nézegettem a full Gucci-szettben ebédelő embereket, egyszerűen paradicsomi volt nem csinálni semmit. Amúgy már ott elkezdtem stresszelni, hogy hamarosan hazamegyünk megint, de lenyugtatott, hogy egész nap programoztunk, és szó szerint épp most is programozunk, próbáljam már meg kicsit élvezni ahelyett, hogy azon izgulnék, hogy ennek hamarosan vége lesz. 

Egyébként Anyu is ilyen, ő sem bír nyugodtan a seggén ülni, mindig csinálnia kell valamit, volt honnan eltanulnom ezt. Vagy az exem anyukája jut eszembe még, aki három napig vásárolt-főzött-sütött-takarított az érkezésünk előtt, majd annyira kimerült volt a sok készülődéstől, hogy mikor már ott voltunk, rosszkedvű volt, fáradt, és egy sétára sem lehetett elcsábítani őt. 

Vagy az egyik exemmel, mikor már eléggé a végét járta a kapcsolatunk, volt, hogy a szemére vetettem, hogy hát én vacsorával vártam (még arra is emlékszem, hogy sült halrudacskák és sült krumpli volt a menü), és ő ezt nem értékeli, megkérdezte, hogy de miből gondolod, hogy engem az tesz boldoggá, hogy vacsorát főzöl nekem? 

Szóval most érzem, hogy valami nincs rendben, nem tudom kielégíteni a saját magam igényét a rendre, tisztaságra, teli hűtőre, saját magam által főzött ételekre, megfelelően szórakoztatott gyerekre stb, és közben nincs időm magamra sem, ettől pedig teljesen frusztrált vagyok. Nem véletlenül a kedvenc időpontom a reggel, mikor Barni már nincs itthon, Dani pedig még alszik. A könyvem is nagyon jó most (hónapokig küzdöttem az egyik Sally Rooney regénnyel, nem akartam lerakni de iszonyúan szenvedtem tőle, friss levegő mots végre mást olvasni), de sokszor csak szomorúan megsimogatom, mikor elmegyek mellette, nincs idő minden nap olvasni.

Nagyon várom, hogy Dani meggyógyuljon, otthagyhassam őt Anyuéknál másfél napra és végre kitakaríthassak.

A végtelenségig tudnám egyébként folytatni ezt a témát... De arra (az elérhetetlen) helyzetet keresem, ami kb a szingli éveimből való emlék, hogy végre készen van minden, tiszta és illatos a lakás, virág a vázákban, minden a helyén, van kajánk, sütink, nem kell bevásárolni, ruhát elpakolni, üres a szennyeskosár, én pedig végre lefekszem a kanapéra és pihenek. Olvasok, sorit nézek, blogolok, bármi. 

6 megjegyzés:

  1. Én is ugyanilyen vagyok, nekem József Attila "Mama" versreszlete szokott eszembe jutni: "hagyja a dagadt ruhát másra, engem vigyen fel a padlásra!" :) szóval szerintem ez egy univerzális anyuka dolog.

    VálaszTörlés
  2. Szerintem ezt nagyon sokan így élik meg.
    Aztán tényleg az lesz, hogy visszamegy az ember napi 8 órában dolgozni és nem érti, hogy nem volt ideje x dolgokra?!
    Nálam is ez volt. Aztán rájöttem, hogy ha nem lazulok le, nem változtatok... akkor állandó feszültségbe fogok élni. És tényleg megoldható, ha az ember 4-kor hazamegy, hogy beleférjen a játszótér, a mosogatás, férjjel együttlevés...
    De nehéz az biztos!

    VálaszTörlés
  3. Na, én ennek pont az ellentéte vagyok, egyszerűen hidegen hagy a lakás állapota, és csak akkor takarítok/pakolok, ha már nagyon muszáj (és/vagy vendég jön). A férjem sokkal igényesebb és rendesebb nálam, de azért így is az az érzésem, hogy az átlagnál sokkal igénytelenebbek vagyunk, és ez meg is látszik (a lakáson). És tökre irigylem is a tiszta, "otthonos" otthonokat, a mienket nem érzem annak, viszont most is inkább kommentelek ahelyett, hogy pl. porszívóznék :D Munkaidő után meg inkább gyerekezek. A lakás megvár, Dani nem.
    Egyébként elképesztő szabadság-érzést tud adni, amikor a gyerek már intézményesítve van, nekem legalábbis tényleg olyan érzés, mintha magamnak oszthatnám be a napomat hétköznaponként, pedig hát ugye ez nem igaz. (És nyilván közben sajnálom, hogy nem vagyunk együtt, mikor még olyan pici...) Nem tudom, lesz-e olyan, hogy Dani már ovis, te meg még otthon, de akkor szerintem abszolút elérhetővé válik az utolsó bekezdésben emlegetett állapot.

    VálaszTörlés
  4. jajj, épp ma beszéltem erről az egyik barátnőmmel: arról, hogy miből is fakad ez a mindigkellcsinálnivalamihasznosat dolog. Valahol ott látom az okát - ahogyan te is - ezt láttuk, ez volt az elfogadott, hogy mindig kellett csinálni valamit, hanem haszontalanok vagyunk - pedig ha belegondolunk, pont a lényeg marad ki a fáradtság miatt. Most hogy indul a nagy nyári szünet, kicsit kellene lazitanom ezen a dolgon és csak úgy lenni a gyerekekkel, játszani, beszélgetni, pihenni. Sajnos ez nem megy magától, szóval receptem nincs, hogyan is kellene ezt jól csinálni, de megértelek.

    VálaszTörlés
  5. Én is mindig molyolok valamit. A szabadnapjaimon vagy éjszakás műszak előtt/után biztos, hogy előkerül a porszívó és a felmosó, biztos, hogy legalább egy adagot mosok, vasalok. Amikor otthon vagyok végigszaladok a házon és rendet rakok. Addig nem tudok lábat lógatni, míg nincs rend és tisztaság . Most a nyári szünetet várom már nagyon, hogy ne kelljen reggel korán felkelni 🙂

    VálaszTörlés
  6. dettó. én sem bírok tétlenül ülni, sosem tudtam igazán, max nyaraláskor, de amióta anya vagyok, tényleg soha nem állok meg. és semmire nem jut idő, még itthonról dolgozva sem. folyamatos frusztráció. 😳 rohanok a napok után..

    VálaszTörlés